Chefredaktör Sarah Britz: Människor på gatan utsätts för hot
Kommer du ihåg Gheorghe Hortolomei-Lupo? Inte?
Men kanske den hemlöse mannen, kallad Gica, som dödades av tonåringar i en park i Huskvarna för snart två år sedan?
Det var i augusti som den då 48-årige mannen hittades död. Veckan innan hade han trakasserats av ett gäng tonårspojkar och bland annat kallats »råtta«. Misshandeln filmades och spreds på nätet.
Två pojkar, 14 och 16 år, åtalades för mord. I hovrätten fälldes 16-åringen för misshandel till sluten ungdomsvård och 14-åringen friades.
Då höjdes röster som menade att mordet var ett hatbrott, att Gicas etnicitet spelade roll för pojkarnas uppsåt. Gica tiggde i Husqvarna.
Människor som tigger och är hemlösa löper hög risk att utsättas för olika typer av kränkande och brottsliga övergrepp i Sverige. I USA blir hemlösa överfallna regelbundet.
Men att angripa människor som tigger och är hemlösa klassas inte som hatbrott. Att vara fattig är vare sig en etnicitet, en religiös tro, en sexuell läggning, en ras eller en hudfärg. Så i Gicas fall slog hovrätten fast att det inte fanns några bevis för att han misshandlades till döds på grund av att han kom från Rumänien.
I rapporten Gypsy, go home som utreder hatbrott mot romska EU-migranter i Malmös gatumiljö skriver forskaren Erik Hansson att de är utsatta för dubbla lager av fientliga attityder:
1. Det rasistiska tankegodset som säger att romer är kriminella, arbetsskygga och lata.
2. De är personer som är fattiga, hemlösa och tigger.
Enligt Erik Hansson är den som tigger oftast utestängd från andra sätt att försörja sig. »Fattiglappar«, kringresande samer utan renar tiggde i Norrland under 1800-talet, en grupp som var utestängda från dåtidens sociala omsorg. På 1860-talet, när Sverige drabbades av en svältkatastrof, tvingades bondefamiljers barn att tigga i grannskapet och de fördömdes ur ett moraliskt perspektiv.
Psykiatrireformen och nedskärningarna i den sociala sektorn under 1990-talet gjorde att människor började tigga igen i storstäderna. Polisen i tunnelbanan i Stockholm ville se det som ett lagbrott; »förargelseväckande beteende«. I dag har tiggeriförbud införts i flera svenska städer.
Den som är fattig och tigger ses som en lägre stående individ. På 1800-talet var det svenska fattiga bondbarn som vågade sig till grannbyn. I dag är det människor som blir migranter på grund av fattigdom.
I Karlstad misstänker polisen att någon satt eld på boplatser utomhus där människor från Rumänien lever. Några av dem är Faktumförsäljare.
Vi lever fortfarande i ett samhälle där vissa mår bra av att slå nedåt.