Elvine hjärta Faktum – designar försäljarnas västar och släpper jeans till förmån för Faktum Hotels
Vem är godkänd Faktumförsäljare, vem är det inte?
Det är en vanlig fråga bland dem som köper tidningen på gatan.
Faktum och klädföretaget Elvine tog fasta på problemet och har nu, tillsammans med försäljarna, tagit fram en Faktumväst som ska signalera att försäljaren är legitimerad. Västen är slitstark och syns tydligt. Försäljarna kommer att betala en depositionsavgift för den och med den på sig så kommer det bli lättare att visa att de arbetar med att sälja Faktum.
– Systemet används av gatutidningen Big Issue i England och har blivit en succé, försäljarna känner stolthet över att bära sin väst, säger Åse Henell, marknads- och försäljningschef på Faktum.
Att det är just Elvine som hjälper Faktum med västen är inte alls konstigt. De har med sin twist på gatumode tagit modebranschen med storm och har över 1300 återförsäljare runtom i världen. Allt designarbete görs på kontoret i centrala Göteborg.
– Vårt hjärta bultar för dom som har det svårt. Vi vill bidra med det vi kan och västarna känns klockrena och tanken är att samarbetet ska bli långsiktigt, säger Elvines VD Daniel Mänd.
Redan nu kan ytterligare en del av samarbetet beskådas.
En jeansmodell i två tvättar säljs av Elvine till förmån för Faktum Hotels där en del av priset går till ett rum på det fiktiva hotellet www.faktumhotels.com.
För ett år sedan vann Faktum Hotels ett Guldägg och prisregnet slutade inte där. Faktums mest framgångsrika kampanj någonsin är omtalad världen över och ett och ett halvt år efter lanseringen lever sajten och bidrar till Faktums arbete för att sätta fler som lever i hemlöshet och socialt utanförskap i arbete.
Jeansen heter Slimfit Blue denim och Slimfit Black denim och finns att köpa på bland annat Åhlens city, Micke & company Nyköping, Rydens Lidköping, Goopy By Spot Kungälv och Elvine´s webshop http://shop.elvine.se.